lørdag, august 26, 2006

Iransk dokument om forfølgelsene

Teksten i det hemmelige iranske dokumentet om å "få orden på" Bahaiene i landet, er nå blitt offentlig kjent. - Overskriften her er linket til innholdet i dette offentlige brevet. Skrivet er fra 29 oktober 2005, og ble underskrevet av den øverste millitære ledelsen i Iran. Les det! I mars 2006 ble innholdet kjent for FN, der Ms. Asma Jahangir kom med stor bekymring. - Jeg gjentar det jeg har sagt tidligere om disse forfølgelsene. De er av en annen art enn det kristne og jøder er utsatt for. Dette skyldes at Iran mener seg å ha religionsfrihet, og dette innebærer iallefall at de aksepterer kristendom og jødedom som religioner. - Men dette gjelder ikke bahai. - De blir betraktet som samfunnsfiender! De blir meget feilaktig framstilt som syndebukker for alt som er galt i det Iran. Det har innebært mye offisiell hetsing! Vi i vest har mottatt mange flott bahaier fra Iran, og burde etter hvert engasjert oss i deres sak. Shirin Ebadi nevnte bahaiene da hun mottok fredsprisen. Nå ser det ut som hun selv også blir utsatt for hardere forfølgelser. Hun bidrar til at vi i vesten engasjerer oss og ser litt av hva det er som foregår i Iran. Jeg bare håper at vi ikke lukker øynene for all denne uretten. Jeg håper kristen- Norge snart slutter å "undertrykke" bahai, slik jeg har opplevd det. - Det skjer enten ved at de påstår at bahai er en sekt av islam, eller at det er "New Age", og en "konstruert" religion. Men det iranske folk er et flott folk. Ser at sufiene øker voldsomt i anntall, og de er fredelige folk. Faktisk var bahaiprofetene "sufimestre", før forfølgelsene startet. Kanskje kan det hende sufiene får hardere tider de og nå. Mener å ha lest det. Imens følger jeg spent med hva som hender Shirin Ebadi. Får hun komme til Oslo i oktober for eksempel? En flott dame.